TaylorMade presenteert SIM2
27 januari 2021
TaylorMade deed vorig jaar weer eens wat wenkbrauwen fronsen met de SIM. Een wel heel opvallend vormgegeven driver met de toepasselijke naar Shape In Motion. In 2021 volgt de logische opvolger SIM2.
In 2020 herondekte TaylorMade naar eigen zeggen de manier waarop een driver wordt ontworpen. In hun eeuwige zoektocht naar extra meters herontwierpen de technici het clubhoofd. Het resultaat: een aerodynamischer hoofd dat zorgt voor de maximale snelheid bij impact.
Vergevingsgezindheid voorop
Voor 2021 lag de focus op vergevingsgezindheid. Sleutel daarbij is het optimaal uitbalanceren van het gewicht in de club. In de SIM2 zien we wederom het lichtgewicht carbon terugkomen. Iets wat we als sinds de razendpopulaire M-lijn zien. Volgens TaylorMade is het 9-laags carbon dit jaar geoptimaliseerd om nog sterker en daarmee duurzamer te zijn.
Meer gebruik maken van carbon had nog een andere mooie bijkomstigheid. Door gewicht te besparen in de kop, kon dit gewicht elders in het clubhoofd worden geplaatst. Dit gewicht zit in de vorm van een gewichtje op een vaste plek voorin het clubhoofd. De ideale plek voor de optimale launch condities en daarmee vergevingsgezindheid. Het exacte gewicht en de locatie hangt af van het model.
Geen verschuifbaar gewicht meer
Opvallend is dat geen enkele driver in de SIM2-lijn beschikt over een verstelbaar gewichtje. De afgelopen jaren was dit een vaste waarde in de drivers die zich richtten op de betere golfer. Volgens TaylorMade is dat door de positionering van de eerdergenoemde gewichtjes niet meer nodig.
Forged Ring Construction
Nieuw is wel een ander handigheidje dat TaylorMade heeft uitgehaald met het gewicht. In de SIM2 zien we een opvallende blauwe achterkant. Die zit daar niet voor niets. Deze ring van lichtgewicht, gesmeed aluminium is zo gefreesd dat hij de driver optimaal in vorm kan houden bij impact. Een belangrijke sleutel voor het optimaal overbrengen van energie op de bal.
Het perfecte clubhoofd voor een misser
We raken allemaal wel eens een bal niet helemaal vol op de sweetspot. Het resultaat is, naast een afzwaaier, ook verlies van balsnelheid en dus afstand. Daar heeft TaylorMade voor de SIM2 iets op bedacht. Op basis van data kon men zeggen dat de meeste miss hits op de lage hiel of de hoge teen van het clubblad zitten.
Dat inzicht bracht de ingenieurs van TaylorMade op een idee. Wat als het clubblad ook op die plaatsten iets dunner is? Normaal gesproken is alleen de sweetspot van de driver een fractie dunner op meer balsnelheid te kunnen leveren. De sweetspot op de SIM2 zit daarom in een ovalenvorm diagonaal over het clubhoofd. Fijn voor de golfers die de bal niet altijd perfect vanuit het midden raken.
Specificaties en prijs
De SIM2’s komen net als veel van hun voorgangers in verschillende modellen. Een standaard model, een iets grotere MAX en een MAX-D (draw biased). Het standaardmodel komt in 8, 9 en 10.5 graden (allen verstelbaar). De MAX en MAX-D verschijnen in 9, 10.5 en 12 graden (verstelbaar). Voor beide drivers is de adviesprijs $ 529.
Personaliseer jouw SIM2
Een leuk nieuwigheidje is de mogelijkheid om jouw driver naar hartenlust te stylen. Op TaylorMadeGolf.com kun je een aantal elementen van de driver een andere kleur geven dan het model in de winkel. Voor jouw eigen gestylde SIM2 moet je wel $ 100 extra neerleggen.