home
golfnieuws
video
equipment
travel
  • magazine
  • contact

    Reed weer in opspraak

    Patrick Reed is weer eens onderwerp van controverse. De Amerikaan staat na twee dagen in het Farmers Insurance Open gedeeld aan de leiding. Dat was alleen niet waar het na zijn ronde over ging.

    Het ging namelijk vooral over een regelincident waarbij Reed betrokken was. Door slecht weer was Torrey Pines zaterdag zompig. Spelers mochten plaatsen in de fairways en droppen als de bal in de rough embedded was. Een regel die overigens altijd geldt als de bal vastzit in zijn eigen picthmark.

    Op de 10e hole sloeg Reed zijn approach links in de rough. Naar eigen zeggen zagen hij en zijn medespelers de bal niet stuiteren. Ook een dienstdoende vrijwilliger had dit niet gezien. Reed dook met zijn hand in het gras, pakte zijn bal op en twijfelde. Zat de bal vast in zijn eigen pitchmark?

    Een toegesnelde rules official keek met hem mee en oordeelde dat de bal inderdaad embedded was. Reed kreeg een vrije drop en wist vanuit een lastige positie zijn par te redden.

    Had Reed iets foutgedaan?

    Op social media en bij de tv-commentatoren ontstond discussie over het handelen van Reed. Op camerabeelden was te zien dat de bal wel degelijk een keer had gestuiterd. Reed had volgens de regels dus nooit recht op een vrije drop. Hiervoor moet de bal in één keer de grond in duiken. Vanzelfsprekend hadden Reed en zijn flightgenoten dit van afstand kunnen missen. Dat neemt niet weg dat de bal hoogstwaarschijnlijk niet echt diep in de grond zat, hooguit diep in de dikke rough.

    Pijnlijker is het feit dat Reed zijn bal duidelijk opraapte voordat er een rules official aanwezig was. Bij twijfel is het normaalgesproken zo dat spelers samen met de regelkenners de situatie beoordelen en niet op eigen houtje een bal oppakken.

    Reed zich van geen kwaad bewust

    Na zijn ronde gaf Reed aan dat hij niets fout had gedaan. Hij had zo goed mogelijk gehandeld met de kennis die hij had. Hij, zijn medespelers en de vrijwilliger hadden immers geen van allen de bal zien stuiteren. Toen hij twijfelde riep Reed de hulp in van een rules official. De regelafdeling van de PGA Tour ging mee in deze lezing en zag geen reden om na de ronde een straf toe te kennen. Reed liet nog wel weten dat hij, in de wetenschap dat de bal een keer had gestuiterd, anders had gehandeld.

    Niet de eerste keer

    De ophef rondom Reed is er nu niet zomaar. Het is niet de eerste keer dat de Texaan onderwerp is van een regeldiscussie. Hij heeft de schijn sinds een aantal jaar flink tegen. In de Hero World Challenge van 2018 raakte Reed in opspraak toen hij in een waste area duidelijk zand weghaalde achter zijn bal.

    Laatste Video

    Meer Video's

    De fairway vinden is voor ons gewone golfers al moeilijk genoeg. Maar wat als de fairway slechts een yard breed is? Onmogelijk? Niet voor de beste spelers ter wereld.

    Advertentie
    Meer Nieuws